^W górę
  
  
  

Barwy Wartości

Barwy Wartości

 

W BARWACH WARTOŚCI

W roku szkolnym 2016/17 wprowadzona została innowacja pedagogiczna oparta na najważniejszych wartościach: Dobru, Prawdzie, Pięknie i Miłości.

Czynimy starania by właściwie realizowana edukacja przedszkolna i rodzinna stawała się skuteczną alternatywę na wychowanie zmaterializowane, obecne we współczesnym świecie.

PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY ZDJĘCIA I ARTYKUŁY

ZWIAZANE Z NASZYMI DZIAŁANIAMI

..........................................................

„Wartości to drogowskazy, które wskazują nam jak postępować, kierują naszymi wyborami, ustosunkowaniem do świata, innych ludzi i nas samych” A. Małkowska, Wartości a wychowanie

Wychowanie ku wartościom, rozpoczyna się w domu rodzinnym i dokonuje się w trakcie przebywania z bliskimi osobami. Szczególnie ważne jest, aby wartości w domu i przedszkolu było spójne.

Wychowywanie w naszym przedszkolu odbywa się w oparciu o wartości uniwersalne: Miłość, Prawdę, Dobro i Piękno.

Działania przedszkola mają na celu kształtowanie postaw opartych bardziej na być niż mieć. Dlatego do tego procesu pragniemy włączać rodziców, jako odpowiedzialnych za wychowanie swoich dzieci - tak, by wzrastała ocena i uznanie roli rodziny w dzisiejszym świecie. Zachęcając ich do angażowania się w proponowane w przedszkolu inicjatywy budujemy nie tylko naszą przedszkolną wspólnotę, ale także włączamy się w działania społeczności Ostrzeszowa.

.......................................................

MIŁOŚĆ – październik

Dziecko w wieku przedszkolnym buduje swój świat wartości na wzorcach osobowych, które podają rodzice, dziadkowie, rodzina, nauczyciele, przyjaciele. Jeżeli osoby bliskie dają dobry przykład, stają się autorytetem godnym naśladowania. Dziecko wzrastając w atmosferze miłości wypełnia swój świat się dążeniem do ideałów, utrwalaniem pozytywnych wzorców, szacunkiem i wrażliwością na potrzeby drugiej osoby.

Zadania dorosłych – rodziców i nauczycieli to:
- pomoc w odkrywaniu wartości
- przywracanie właściwego sensu wartościom- np. wolność – to nie samowola, tolerancja - to nie akceptacja wszystkiego,
- promowanie wartości: CZŁOWIEK- JEGO ŻYCIE I GODNOŚĆ, RODZINA, AKCEPTACJA INNYCH, AKCEPTACJA SIEBIE, DOBRO, MIŁOŚĆ, PRZYJAŹŃ, POKÓJ, WOLNOŚĆ, PIĘKNO, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, SPRAWIEDLIWOŚĆ, PRAWDA, PRACOWITOŚĆ.


Na co zwrócić uwagę w obszarach poszczególnych wartości?

MIŁOŚĆ: dziecka do siebie, dziecka do innych, innych do dziecka, dziecka do zwierząt, okazywanie uczuć innym, odczuwanie szczęścia.

PRZYJAŹŃ: rozumienie trwałości przyjaźni, pielęgnowanie przyjaźni, rozpoznawanie prawdziwej przyjaźni (w literaturze i w życiu),rozpoznawanie cech charakterystycznych dla przyjaźni (zaufanie, niesienie pomocy, dotrzymywanie tajemnic, dzielenie się, wzajemne wsparcie).

  • 20 października 2016 roku odbyło się spotkanie, podczas którego został zaprezentowany Program Wychowawczy pt. „Wzrastamy w Nazarecie” oraz prelekcja pt. „JAK WYCHOWAĆ ‘SILNE’ DZIECKO?” – którą poprowadziła Pani mgr Lidia Czarnele-Morta, pedagog szkolny.
  • 26 października w naszym przedszkolu odbył się Bal Świętych
  • 30 października nasza wspólnota przedszkolna wzięła udział w Marszu Wszystkich Świętych, który rozpoczął się o godz. 15.30 w kościele p.w. Chrystusa Króla

....................................................

PATRIOTYZM – listopad

Wychowanie patriotyczne pozwala wzmocnić poczucie tożsamości najmłodszych - wiem, skąd pochodzę; poznaję tradycje i obyczaje regionu, w którym się urodziłem; słucham opowieści starszych o tym, co działo się dawniej. Dziecko, z którym rozmawia się o patriotyzmie wie, gdzie leżą jego korzenie. Warto również zaznaczać, że na świecie jest wiele krajów, które zamieszkują ludzie o różnym wyglądzie, obyczajach i tradycjach. I że taką samą wartość, jak dla Polaka ma Polska, stanowi dla nich własne państwo. Patriotyczna postawa wymaga także szacunku wobec innych kultur.

Na co zwrócić uwagę w obszarach poszczególnych wartości?

HONOR - dbałość o swoje dobre imię, dotrzymywanie słowa, poszanowanie Ojczyzny, tradycji, pracy, prawa, przyrody, okazywanie podziwu, wyrażanie uznania, docenianie innych.

  • 16 listopada odbyły się warsztaty dla rodziców i nauczycieli pt. „PRZEDSZKOLAK NA MEDAL” prowadzone przez Anetę Madziera z Wydawnictwa Prawniczego „Oficyna MM”. Wzięło w nim udział kilkunastu rodziców z wszystkich grup.
  • 18 listopada spotkanie z Góralem – poznajemy gwarę i zwyczaje góralskie
  • 22 listopada odbył się RODZINNY TURNIEJ WIEDZY O OSTRZESZOWIE połączony ze śpiewaniem pieśni patriotycznych. Wzięło w nim udział 11 rodzin z wszystkich grup.
  • 25 listopada Harcerze ZHR odwiedzili 5 – latki (Kubusie i Muchomorki) opowiadając o harcerskich zwyczajach i zabawach (ZDJĘCIA NA STRONIE MUCHOMORKÓW)
  • Dzieci z wszystkich grup (Skrzaty zostały w przedszkolu) odbyły wycieczki na cmentarz, by zapalić znicze na grobach poległych żołnierzy

RODZINNY TURNIEJ - doskonała zabawa

......................................................

DOBRO – grudzień

Wychowanie do wartości rozpoczyna się w rodzinie. Czas wspólnych rodzinnych spotkań, rozmów, posiłku, wspólnego wypoczywania uczy wzajemnego zrozumienia, zaufania, ofiarnej miłości i prawdziwej przyjaźni. Wspólne przebywanie kształtuje ponadto postawę służby i dobroci gotowej na dzielenie się radością.

Na co zwrócić uwagę w obszarach poszczególnych wartości?


DOBRO: rozróżnianie dobra i zła, wrażliwość na krzywdę innych -ludzi i zwierząt, udzielanie pomocy potrzebującym, poznawanie wzorów godnych naśladowania, rozwiązywanie konfliktów drogą pokojową.

  • Dzielimy się dobrem – udział w kolejnej edycji SZLACHETNEJ PACZKI. Na potrzeby wybranej rodziny przy pomocy rodziców udało nam zebrać i zapakować 11 pudeł z odrobiną ludzkiej dobroci w środku.
  • Rodzina, której pomogliśmy ofiarowała nam własnoręcznie zrobione kartki, bombki oraz smaczne pierniczki świąteczne ;)
  • Relacja z doręczenia paczki przez wolontariusza:

Drogi Darczyńco,
Cieszymy się, że razem z nami zmieniasz świat na lepsze!
Miłość wyrażana jest poprzez wrażliwość na drugiego człowieka. Darczyńcy SZLACHETNEJ PACZKI dodatkowo okazują ją w prezencie, który trafia prosto w serca rodziny. Sami wiemy, jak się czujemy, gdy ktoś pomaga spełnić nasze marzenia, zwłaszcza kiedy wydają się nierealne.
Cieszymy się, że jesteś częścią tej radości, którą przeżywała obdarowana rodzina podczas dostarczenia Paczki.
Wolontariusz, który opiekował się rodziną (oznaczonej numerem WLP-2068-500410), chciał przekazać kilka słów od siebie.

Relacja ze spotkania z rodziną przy wręczeniu paczki.

Takich uśmiechów jeszcze na twarzy nie widziałam. Pani Honorata z córkami Nadią i Moniką oraz Damianem rozglądali się po pokoju wypełnionym pięknie zapakowanymi podarunkami. Paczek było aż 11. "To wszystko dla nas?" - pytali nie dowierzając. Cała rodzina najbardziej była zaskoczona, że oprócz paczek wspólnych dla całej rodziny, z żywnością i środkami czystości, dostali również paczki zaadresowane imiennie do każdego członka rodziny. Początkowo dzieci nieśmiało zaglądały do paczek. Dziewczynki od razu przymierzały bluzki i buty. Nadii i Monice było widać, że najbardziej spodobały się ubrania. Damian z wypiekami na twarzy wyjmował po kolei rzeczy z paczki. Wykrzykiwał przy tym "Mamo, patrz co dostałem". Mama - pani Honorata - dostała w prezencie kosmetyki i ciepłe rękawice. Było jej miło, że ktoś o nią zadbał, ale najbardziej cieszyła się z dużego garnka, który będzie służył do przygotowywania zapraw i przetworów. Zarówno dzieci, jak i mama, miały łzy w oczach ze wzruszenia. Nie spodziewali się aż tylu prezentów.

Co chce przekazać Tobie wolontariusz:

Pragnę serdecznie podziękować naszym darczyńcom, których otwarte serca są dla nas nieocenione. Głęboko wierzę, że pomoc okazana rodzinie pani Honoraty będzie impulsem do zmiany na lepsze. Pozytywne wrażenie wywarło na mnie duże zaangażowanie całej społeczności Przedszkola Sióstr Nazaretanek im. Dzieciątka Jezus w tworzenie paczek. Rodzina chciała bardzo serdecznie podziękować a wyrażając swoją wdzięczność własnoręcznie wykonała: bombki świąteczne, kartki świąteczne z życzeniami oraz upiekli pierniczki. Całość podarunków przekażę już wkrótce. Pozdrawiam serdecznie. Szczęść Boże.

Co chce powiedzieć od siebie rodzina:

Gdy zapytałam Pani Honoraty, co chciałaby Państwu powiedzieć, powiedziała: "Chcieliśmy bardzo podziękować, z całego serca. Dzięki darczyńcom w tym roku będziemy mieć wspaniałe święta, które potrwają znacznie dłużej. Radości, którą przeżywamy, nie da się opisać słowami. Z całego serca dziękujemy."

.............................................................................

GODNOŚĆ i WOLNOŚĆ – styczeń/ luty

Wychowujmy dzieci w poczuciu godności. Uczmy dzieci, że ich życie jest ważne, one są ważne. Uczmy je szacunku dla życia, siebie i innych. Uczmy ich dążenia do tego, co dla nich najlepsze.

Na co zwrócić uwagę w obszarach poszczególnych wartości?

AKCEPTACJA INNYCH: rozumienie uczuć innych ludzi, dostrzeganie indywidualności innych ludzi, dostrzeganie różnic między ludźmi (niepełnosprawność, wygląd, charakter, religia, narodowość) rozbudzanie ciekawości, otwartości na innych ludzi – poszerzanie grona przyjaciół, poznawanie kultury, sztuki i języka innych narodów.
AKCEPTACJA SIEBIE: wiara w swoje możliwości, rozumienie swojej niepowtarzalności, uczenie się na własnych błędach.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ: za siebie, za innych, za rzeczy materialne, dostrzeganie jej u innych

  • 6 stycznia Udział w Ostrzeszowskim Orszaku Trzech Króli – Dzieci z grupy Muchomorków współtworzyły scenkę Stworzenia Świata podczas Orszaku. Gratulujemy odwagi i wytrwałości – przy 10 stopniowym mrozie.

  • 10 stycznia FESTIWAL PIOSENKI ŚWIĄTECZNEJ. Wzięło w nim udział 12 uczestników z 6 placówek z powiatu ostrzeszowskiego. Zostały przyznane 3 wyróżnienia, jedno z nich otrzymał Wiktor z grupy Jagódek. W skład komisji wchodziły panie: Barbara Kasprzak – nasza logo-rytmiczka, Aleksandra Marszałkowska – wokalistka prowadząca zespoły mini JOY , JOY i chóru JOYFUL GOSPEL oraz Renata Nowicka – dyrektor Biblioteki Publicznej w Ostrzeszowie.

  • Jasełka dla Babć i Dziadków pt.: Jezus Miłością i Pokojem (22.01.2017) - (filmy w zakładce GALERIA ZDJĘĆ I FILMY)

Wychowanie do odpowiedzialności Ks. Adam Skreczko (www.opoka.org.pl)

Jedną z cech człowieka dorosłego jest odpowiedzialność za własne życie zarówno w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, jak i duchowej. Odpowiedzialność jest podstawą samorealizacji człowieka, jego moralności i więzi społecznych. Istotą odpowiedzialności jest to, że człowiek sam przyczynia się do osiągania własnego dobra i dobra innych. Wychowanie do odpowiedzialności staje się tym bardziej potrzebne, im bardziej w świecie współczesnym zanika poczucie odpowiedzialności, a nawet pojawia się świadome jej odrzucenie. W kontekście współczesnego zagubienia i zafałszowania ludzkiej wolności być może najważniejszym aspektem wychowania jest wychowanie do odpowiedzialności, a więc do odpowiedzialnej wolności — do wolności w duchu miłości.

Postawa odpowiedzialności, w najprostszym ujęciu, wymaga spełnienia czterech warunków: wiem, co robię, znam cel działania, przewiduję konsekwencje, przyjmuję i ponoszę te konsekwencje. To proste zestawienie może być bardzo pomocne w procesie wychowania rodzinnego, szczególnie w sytuacjach, które często dzieci określają lapidarnie w sformułowaniu: „czego rodzice od nas chcą?”

Wychowanie do odpowiedzialności za własne postępowanie dokonuje się najlepiej w dobrej atmosferze domowej, przepełnionej życzliwością i szacunkiem. Rodzice powinni pamiętać, że rozwój umiejętności bycia odpowiedzialnym jest możliwy tylko w sytuacji wyboru. Każdego dnia zdarzają się sytuacje trudne do rozwiązania przez dzieci. Ważna jest zachęta do samodzielnego rozwiązywania problemów, uczenie nazywania i wyrażania przeżywanych uczuć oraz poszukiwania dróg porozumienia.

Uczenie odpowiedzialności polega na wyrabianiu samodzielności, czyli wyrabianiu gotowości do podejmowania decyzji oraz umiejętności radzenia sobie z problemami. Ważny jest w tym procesie fakt, by wybór był skierowany ku wartościom, a nie stawał się ucieczką przed wysiłkiem i trudnościami.

Dzieci obserwują wybory rodziców, oceniają je i budują własny system wartościowania i wyboru. Rodzice nie powinni też zapominać, że odpowiedzialność za drugiego człowieka oznacza wyraźne rozpoznanie granic swojej wolności w odniesieniu do praw dziecka.

Jedną z naturalnych przyjemności doznawanych w dzieciństwie jest odkrycie: „potrafię to zrobić”. Jeśli w czasie, gdy dzieci dorastają, wszystkie decyzje podejmują za nie rodzice, jeśli nie stawia się przed nimi żadnych oczekiwań i niczego nie wymaga, istnieje niebezpieczeństwo, że pozostaną one zbytnio zależne i nie ukształtują się w pełni jako odrębne jednostki. Nie ukształtuje się w nich umiejętności stosowne do ich wieku. Osoby takie nie będą umiały ponosić odpowiedzialności za siebie.

Jeśli jednak zaczyna się wymagać od dziecka zbyt dużo, jeśli obciąży się je wymaganiami ponad jego możliwości, istnieje niebezpieczeństwo, że stanie się ono bierne, zdominowane przez poczucie klęski i wrodzonej nieudolności. Oznacza to, że proces indywidualizacji oraz wykształcenia odpowiedzialności nie w pełni się dokonał.

Istnieje ścisłe powiązanie wolności i odpowiedzialności. Postawa odpowiedzialności jawi się jako odkrycie i urzeczywistnianie pozytywnego wymiaru wolności: „wolności do czegoś”. Zadaniem rodziców jest pomoc swemu dziecku odkryć, że jest wolne do tego, aby w pełni stawać się człowiekiem, aby potwierdzać swoją osobową godność.

Chrześcijańscy rodzice, świadomi, że wolność opiera się zawsze na prawdzie, wspierają dzieło prawdy: odpowiedzialność za prawdę jest jednym z podstawowych znaków odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka. Nie ma innego sposobu wpływania na wolność dziecka, jak przez odkrywanie mu prawdy w duchu miłości. Poczucie odpowiedzialności rodziców za dziecko nie może więc usprawiedliwiać próby narzucania mu czegoś, co godziłoby w jego poczucie godności.

Wychowanie do odpowiedzialności jest — w kontekście życia rodzinnego — wychowaniem do współodpowiedzialności. Dziecko w duchu wolności ukierunkowanej na miłość powinno poczuwać się także do odpowiedzialności za innych członków rodziny, do której przynależy. Żyjąc wespół z innymi, dziecko stopniowo odkrywa konkretne wymiary współodpowiedzialności.

Kształtowanie odpowiedzialności u dziecka łączy się ściśle z jej poczuciem u samego rodzica. Powinno ono mieć charakter „wymagającej miłości”: najpierw od siebie, potem od innych; bowiem tylko wtedy, gdy ktoś potrafi wymagać od siebie, może w sposób odpowiedzialny wymagać od innych.

 

............................................................

 

SZACUNEK – marzec

„Szacunek to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby”.

W naszym życiu okazujemy szacunek słowami, gestami, zachowaniem. Okazujmy i oczekujmy od dzieci następujących postaw:

- w stosunku do rodziców: posłuszeństwa, wdzięczności, pomocy, prawdomówności, wypełniania obowiązków, używania kulturalnego języka.

- w stosunku do kolegów i innych ludzi: zwrotów grzecznościowych, dotrzymywania słowa, pomagania, wybaczać, unikania zachowań agresywnych.

Na co zwrócić uwagę w obszarach poszczególnych wartości?

SPRAWIEDLIWOŚĆ: respektowanie reguł, jednakowe traktowanie innych, równy podział danej rzeczy na uczestników zabawy.

  • 18 marca odbył się WIELKOPOSTNY DZIEŃ SKUPIENIA, który prowadził x.Piotr Szymański z Poznania. Uczestniczyło w nim 30 osób dorosłych – rodzice, nauczyciele oraz dzieci z wszystkich grup.
  • 27 marca – „Pod życzliwym parasolem” - Przedszkolny Konkurs Recytatorski

Dzieci z wszystkich grup prezentowały wiersze nawiązujące tematyką do postawy szacunku, stosowania zwrotów grzecznościowych, tolerancji.

.............................................

PRAWDA – kwiecień

Dążenie do wychowania dziecka w prawdzie można rozumieć m.in. jako solidność w wykonywaniu obowiązków w pracy, domu, szkole. Wypracowanie takiej postawy wymaga stopniowego nakładania na dziecko różnych zadań dostosowanych do jego możliwości. Ważna jest konsekwencja w egzekwowaniu wymagań. Tylko wtedy uda nam się wypracować dobre nawyki u naszych dzieci. Warto obowiązkom nadać ważną rangę. Gdy podkreślimy korzyści z nich płynące - np. porządek w domu, nauka nowych umiejętności – nauczymy dziecko czerpać radości z pomagania.

Na co zwrócić uwagę w obszarach poszczególnych wartości?

PRAWDA: uznanie fałszu jako przeciwieństwa prawdy, dostrzeganie konsekwencji kłamstwa, prawdomówność jako wartość (u osób dorosłych, rówieśników, bohaterów literackich)

 

  • Niedziela Palmowa                                                                                 
  • Przedszkolne Święcenie Pokarmów
  • Spotkanie z p. Gąską – góralem – wielkanocne tradycje góralskie

............................................................

PIĘKNO – maj

„Bóg jest przyczyną wszystkiego, co piękne.” Św. Klemens Aleksandryjski

Pomóżmy dzieciom odkrywać otaczający świat poszukując nośników piękna i dobra w rodzinie, w relacjach rówieśniczych, w życiu postaci literackich, w kontakcie z przyrodą…

Dostrzegając piękno w różnych wymiarach rzeczywistości uwrażliwimy dzieci na tę wartość nadrzędną. Nauczmy je odkrywać Boga – Stwórcę w otaczającym nas świecie…

Na co zwrócić uwagę w obszarach poszczególnych wartości?

PIĘKNO: człowieka -wewnętrzne (dobre uczynki, opiekuńczość, wrażliwość, pracowitość, szczerość, uczciwość) zewnętrzne -krajobrazy, najbliższe otoczenie, dorobku kulturowego, muzyka, literatura, sztuka.

  • Konkurs fotograficzny Piękno światłem malowane – 16 zgłoszonych zdjęć. Rozstrzygnięcie konkursu i rozdanie nagród odbyło się 30 maja o godz.17.00 w Kawiarence Klasztornej Cafe Nazaret. W komisji konkursowej zasiedli: Grzegorz Kosmala – artysta fotografik, Mirosława Rzepecka – kierownik Muzeum Regionalnego w Ostrzeszowie oraz Dorota Owczarczak – dyrektor Biblioteki Publicznej w Ostrzeszowie.

NAGRODZONE ZDJĘCIE - MICHAŁ I WERONIKA Z DMUCHAWCAMI... GRATULUJEMY PANU PAWŁOWI - Tacie i autorowi zdjęcia ;)

 

  • Uroczyste obchody Dnia Patrona – Dzieciątka Jezus - MSZA ŚWIĘTA DLA DZIECI, którą odprawił ks. Kapelan Władysław Kozera oraz zabawy na placu.

Copyright © 2013. Przedszkole Sióstr Nazaretanek im.Dzieciątka Jezus W Ostrzeszowie Rights Reserved.